Laatst was ik in de gelukkige omstandigheid zes uur achter elkaar te kunnen lezen in een hele grote stapel tijdschriften. Ik was namelijk met mijn dochter en haar vriendinnetje naar een tropisch zwembad. Einde voorjaarsvakantie en toe aan wat tijd voor mezelf. Zij blij en ik blij! En ik kwam ook nog tot een nieuw en belangrijk inzicht.

In Psychologie Magazine stond een artikel met de titel “9 tips om elkaar te bereiken” (http://bit.ly/15YaEPn). Uit het boek “Waarom luister je niet? Helder communiceren met je partner.”,  van Jean Pierre van de Ven (http://bit.ly/1ImyEs2). Het had onmiddellijk mijn aandacht, gefascineerd als ik ben in manieren om mensen mee te krijgen om duurzame ambities te realiseren. Het waren goede tips, hier en daar zat er een nieuw inzicht voor me tussen.

Het moet er een beetje opmerkelijk uitgezien hebben. Ik zat al die uren als een bezetene te lezen, me nauwelijks bewust van wat zich om mij heen afspeelde. Een ware inhaalslag. Afgewisseld met een duik in het golfslagbad en een paar keer van de glijbaan. Terwijl de rest van de volwassen aanwezigen vanuit hun stoelen naar hun kroost aan het kijken was. Of zich op een andere manier vermaakten. Tenminste voor zover ik dat heb kunnen zien natuurlijk.

Ik liep de tips één voor één langs met de vraag: zijn deze tips ook van toepassing op een werkrelatie?

  1. Spreek je behoeften uit. Zeg wat je wilt en wenst. Zeker ook belangrijk in een werkrelatie, zolang het om werk gerelateerde behoeften gaat uiteraard. Bijvoorbeeld uitspreken dat je behoefte hebt aan meer vrijheid, of aan evaluatiemomenten.
  2. Zeg wat je voelt. Zonder daarbij verwijten of commando’s te laten doorklinken. Misschien denk je hier, nou dat kun je beter niet op je werk doen. Dan word je al snel gezien als een watje of zeurpiet. In een training open onderhandelen van Frits Philips jr. leerde ik jaren geleden een gesprek altijd te beginnen met het bespreekbaar maken van emoties, die de werkrelatie in de weg zitten en ze te erkennen als gerechtvaardigd. Een gouden tip die ik veelvuldig heb toegepast. Het komt een werkrelatie absoluut ten goede. In het artikel wordt het vind ik heel mooi gezegd: contact is meestal het effect van het delen van je gevoel.
  3. Wees concreet en specifiek. Altijd goed.
  4. Sta jezelf toe om hardop te denken. Dat kunnen we beter niet doen op de werkvloer was mijn eerste gedachte. Toen las ik verder en veranderde van mening. Hier werd geadviseerd niet te wachten met iets te zeggen tot je je conclusie hebt getrokken, maar terwijl je nog aan het zoeken bent het gesprek aan te gaan. Observaties nodigen de ander veel meer uit in te haken dan als er conclusies worden meegedeeld. Dus mits werk gerelateerd toegepast ook een goede tip.
  5. Vraag door met open vragen naar hoe het komt dat iemand zich zo voelt. Ook in werkrelaties van belang. Immers dan kun je kijken of er iets aan te doen is.
  6. Laat je partner in zijn of haar waarde. Heel belangrijk.
  7. Maak complimenten. Altijd goed zolang het geen trucje is.
  8. Vraag hoe in plaats van waarom. Voor mij een eyeopener! En laat ik nou altijd heel erg geïnteresseerd zijn in het waarom. In het vervolg een andere vraag stellen dus. Als je vraagt waarom iemand zich gekwetst voelt, dan vraag je naar een reden en dan gaat de ander zich al snel verdedigen. Beter is het te vragen hoe het komt dat de ander gekwetst is. Ik ben echt blij met deze tip.
  9. Begin met volgen, ga dan pas leiden. Een gouden tip die ik ook weer dankzij eerder genoemde training veelvuldig toepas. Eerlijkheid gebied te zeggen op het zakelijke front gaat me dat vaak beter af dan op het privé front… Als je eerst bereid bent om te luisteren naar de ander, zal de ander ook eerder geneigd zijn naar jou te luisteren. Mijn ervaring is dat het bovendien ook voor jezelf heel fijn is als het je lukt je ego even op het balkon te parkeren. Het toepassen van dit inzicht kan gesprekken een bijna magische wending geven. Zeker doen dus op je werk.

Mijn conclusie: de 9 tips van Jean Pierre voor een liefdesrelatie zijn zeker ook van toepassing op een zakelijke relatie. Mijn ervaring is dat veel van wat ik leer en lees over communicatie, gedrag en veranderen, zowel van nut is in de communicatie met mijn geliefde als met mijn werkrelaties. Uiteindelijk gaat het er immers in beide gevallen om contact te maken op een heldere en open manier.

Nou ik hoop dat je wat hebt aan deze tips, op beide fronten!

Ik ben benieuwd welke tip jou een nieuw inzicht gafLaat je het me even weten? Je kunt me mailen.

 

 

Geschreven 24 april 2015

Share: